top of page
GEERT TAILLIEU            
Vernissage tentoonstelling Gemeentehuis Meulebeke, 12 januari 2024
Poetische beschouwing 

"

"

Beste kunstminnenden,
Toen Filip een tiental jaar geleden met open armen in onze burenvriendengroep werd verwelkomd, ontdekten Filip en ik bij onze kennismaking tal van gemeenschappelijke interesses. De vaststelling dat we beiden voor onderwijzer gestudeerd hadden aan de Normaalschool in Torhout zorgde in onze eerste babbels voor heel wat herkenbare verhalen, maar we vonden elkaar ook al vlug in onze interesse voor kunst, muziek en poëzie. En zo leerde ik Filip ook kennen als tekenaar en schilder. Bij een bezoek aan zijn prachtig tuinatelier herkende ik mij volledig in de ervaring waarover modejournaliste Veerle Windels schreef na haar bezoek aan het atelier.

 

Zij omschreef het als volgt :

 

Zo’n atelier van een vakman voelt altijd aan als een walhalla dat je betreden moet op kousenvoeten. Je wordt immers toegelaten in een plek waar iemand zich, vaak alleen, overlevert aan zijn of haar diepste zielenroerselen. Bij Filip Bisschop is dat niet anders. Zijn atelier ga je in stilte binnen.
 

Aldus Veerle Windels.

Mijn bezoekervaring inspireerde mij tot het volgende gedicht:

Atelierbezoek

Engelengezang verwelkomt de passant

in dit intieme heiligdom

geliefkoosd toevluchtsoord van de schepper

in een pastoraal decor

Binnen de warme beslotenheid

van deze maagdelijk witte uterus

groeien subtiel prille lijnen

tot sierlijk sensuele naakten

anoniem en onbereikbaar nabij                   G.T.

Dichter en essayist Roland Jooris heeft vaak creatief geschreven over zijn relatie tot de beeldende kunst. Tot 2005 was hij zelfs 6 jaar lang conservator van het Roger Raveelmuseum in Machelen-aan-de-Leie. Dit gedicht van Roland Jooris verwoordt perfect wat tekenaars als Filip Bisschop drijft.

GETEKEND

Wie tekent bakent stilte af, bezweert de tijd,

trekt zich terug, laat weg, houdt enkel vast

wat naar essentie leidt: de stengel van een naakt, de stugge stoel, het kruis, de man vervreemd van zijn aanwezigheid.

 

Wie tekent zoekt de onthechting van het niets

in de verwondering van wat een lijn, een vlek, een veeg tot leven brengt: het bestaan dat

uit de dingen breekt, de ziel die potlood

heet of inkt, grafiet of krijt, de hand

die dan van hoger komt.                              R.J.

Ook Filip schreef zelf een gedicht over het tekenen en schetsen :

SCHETSEN

inktzwart pint de pen zich vast, krast

op het scherp van de snee

in spatten, in sporen komen

pijnpunten naar voren,

getekend voor het leven                             F.B.

Die verwondering van Roland Jooris, hoe een getekende lijn vanuit het niets iets tot leven kan brengen, dat was ook mijn verwondering en bewondering toen ik het werk van Filip leerde kennen. Ik was in de ban van het bonte lijnenspel dat Filip met houtskool en inkt op papier neerzette. En ik zag een link met de tweede grote passie van Filip : de muziek en zijn engagement als koorleider. Het spel van lijnen etaleert zich voor mij als een muziekpartituur, levendig en allegro. Dit komt duidelijk tot uiting in de friezen en labyrinten die Filip tekent. Bijna tot abstractie herleid, ontstaat een dartele symfonie van vrouwelijke lijnen, een vederlichte dans van gelaatloze nimfen. Over zijn labyrinten schreef Filip volgend gedicht :

LABYRINT

het lichaam valt in poses

niet te vatten

keer op keer probeer ik het weer

verlies mij in een labyrint

op zoek naar daar

waar het opnieuw begint                               F.B.

Een aantal tekeningen kleurt Filip in met het oker uit de bodem van Roussillon, toevallig mijn favoriete kleur. Zijn werk is een uitbundige ode aan de schoonheid, de elegantie en de sensualiteit van de vrouw en het vrouwelijk naakt. De titel van deze tentoonstelling is dan ook terecht : ‘Hommage à la femme’. Die titel leende ik graag voor een gedicht van mij bij een werk van Filip.

HOMMAGE A LA FEMME

In een elysisch tafereel

onthult zij

onbevangen sensueel

haar speelse lijnen

en steelt

in alle poses

de okeren zon

van Roussillon                                             G.T.

Dat wij ook de liefde voor taal en poëzie delen, wordt duidelijk in de twee volgende lofdichten van Filip aan de schoonheid van de vrouw.

NAAKT 1

Vrij ongedwongen

zit zij in een leeg decor van gevangen wit.

Er is geen kijker - geen tekenaar.

Geen pose - geen misbaar - geen gêne

zij geniet.

Naamloos is zij

Vrouw en

Schoonheid vertrouwt zich toe aan het licht.                                                                            F.B.

NAAKT 2

Als een lendendoek geweven

als een beeltenis gegeven

van wat ons dierbaar is:

het leven.

Verstild, ingekeerd, vereerd:

Schoonheid als een troost

misschien.                                                  F.B.

Tot slot een gedicht met een kwinkslag van Filip Bisschop.
“Het is immers altijd aangenaam om te eindigen met een glimlach’, aldus de kunstenaar zelf.

FRIES (een grapje)

Hij schreef een muziekstuk:
"Compositie vol lege maten" .
Dat viel erg tegen,
geen mens luisterde ernaar.
Toen tekende hij maar
een fries vol ledematen.                               F.B.

Laat jullie vanavond zonder schroom bekoren en verleiden door de vrouwen van Filip Bisschop, en ga mee in hun dans om de vreugde van het leven.
Of zoals de schrijver en schilder Kahlil Gibran ooit schreef :

"

"

We leven slechts
om schoonheid te ontdekken.
Al het andere is een vorm van afwachten.

Scherm­afbeelding 2024-02-19 om 21.01.27.png
bottom of page